Rozmowa kwalifikacyjna

· Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna

· Sztuka autoreklamy - spraw, by Cię przyjęli!

· Wywiad środowiskowy przed rozmową kwalifikacyjną

· Kilka pytań, które musisz zadać rekruterowi

· Nieuprzejmy rekruter?

· Strój na rozmowę kwalifikacyjną

· Czy powinno się wysyłać podziękowania po rozmowie kwalifikacyjnej?

 

Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna

Jeśli kierownik działu personalnego zechce przeprowadzić z Tobą telefoniczną rozmowę kwalifikacyjną, możesz uznać, że udało Ci się pokonać pierwsze przeszkody. Zalecana jest jednak ostrożność - nawet podczas luźnej rozmowy telefonicznej jesteś poddawany cenzurze takiej samej jak podczas tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej.

Rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana za pośrednictwem telefonu jest rozpowszechnioną metodą, jeśli podczas procesu rekrutacyjnego wskazany jest pośpiech. To dobry sposób, aby sprawdzić, czy opłaci się zaprosić danego kandydata na kosztowną i czasochłonną rozmowę kwalifikacyjną. Z tego powodu taką formę rozmowy należy potraktować również bardzo poważnie, nawet jeśli nasz rozmówca na początku zaznaczy, że chciałby tylko „krótko porozmawiać”. To właśnie w tym momencie zapadnie decyzja, czy zostaniesz włączony do dalszego etapu procesu rekrutacyjnego.

Twój rozmówca chce się w pierwszej kolejności upewnić, czy posiadasz kompetencje wymagane do objęcia danego stanowiska, odpowiedzialność za kwestie personalne i budżetowe. Ponadto może chcieć także wyjaśnić niejasności lub luki dotyczące Twojego życiorysu zawodowego. Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna służy nie tyle temu, aby ustalić, czy Twoje cechy charakteru pasują do profilu firmy, ale czy posiadasz właściwe kwalifikacje. Podstawowa zasada brzmi: Bądź uprzejmy, gotowy do udzielania informacji, chętny do współpracy, przygotuj się na pytania dotyczące Twojej drogi zawodowej, w szczególności na pytanie dotyczące aktualnego miejsca pracy oraz powodów zmiany pracy.

Najważniejsze informacje zanotuj w punktach

Zaleca się przygotowanie do rozmowy poprzez zanotowanie najważniejszych informacji w punktach, co pozwoli nam nie zapomnieć o istotnych szczegółach. Podczas rozmowy telefonicznej warto mieć pod ręką swój życiorys zawodowy - szczególnie w przypadku wieloletniego przebiegu zawodowej kariery, aby nie zapomnieć o istotnych danych lub uniknąć pomyłek.

Na koniec rozmowy będziesz miał okazję - podobnie jak w przypadku tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej - zadać pytania na interesujące Cię tematy, z czego powinieneś obowiązkowo skorzystać, aby zasygnalizować swoje zainteresowanie i zaangażowanie (patrz także Rozmowa kwalifikacyjna / Pytania, które powinieneś zadać).

Nie rozmawiaj o pieniądzach

W odróżnieniu do tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej podczas rozmowy telefonicznej należy zrezygnować z pytań dotyczących wysokości wynagrodzenia, chyba, że zostaniemy zapytani o nasze oczekiwania finansowe, co szczególnie chętnie czynią doradcy ds. personalnych, aby sprawdzić, czy nasze żądania mieszczą się w określonych granicach. W innym przypadku rozmowę dotyczącą wysokości wynagrodzenia należy odłożyć do spotkania.

Na zakończenie istotna wskazówka: Mimo, że Twój rozmówca nie widzi Cię podczas rozmowy telefonicznej, zachowuj się tak, jak podczas typowej rozmowy kwalifikacyjnej, ponieważ po tonie Twojego głosu i intonacji można wywnioskować, czy siedzisz prosto przy biurku, czy też leżysz wyciągnięty na sofie. A to nie sprawi dobrego wrażenia...

dr Thorsten Knobbe